30.07.2025 09:38
Положення про органи самоорганізації населення на території Сумської міської територіальної громади

Затверджено рішенням Сумської міської ради
«Про органи самоорганізації населення на території Сумської міської територіальної громади»
від 27 березня 2024 року № 4652-МР
Положення про органи самоорганізації населення на території Сумської міської територіальної громади
Розділ 1. Загальні положення
1.1. Положення (далі – Положення) про органи самоорганізації населення (далі – ОСН) на території Сумської міської територіальної громади (далі – Сумська МТГ) визначає загальні принципи самоорганізації населення на території Сумської МТГ, порядок створення та діяльності ОСН, їх повноваження, права та гарантії здійснення.
1.2. ОСН – це представницькі органи, що створюються частиною жителів, які проживають на території Сумської МТГ, для вирішення завдань, передбачених законами України «Про місцеве самоврядування в Україні», «Про органи самоорганізації населення» та цим Положенням.
1.3. ОСН сприяють реалізації жителями територіальної громади їх конституційного права на участь в управлінні місцевими справами, функціонують у тісній взаємодії з органами місцевого самоврядування Сумської МТГ, депутатами Сумської міської ради, трудовими колективами, громадськими об’єднаннями.
У своїй діяльності ОСН керуються Конституцією України, законами України «Про місцеве самоврядування в Україні», «Про органи самоорганізації населення» та іншими законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, центральних та місцевих органів виконавчої влади, актами органів місцевого самоврядування Сумської МТГ, розпорядженнями Сумського міського голови, цим Положенням, Примірним положенням про орган самоорганізації населення, рішеннями зборів жителів (конференцій) за місцем проживання, які обрали ОСН, та іншими актами законодавства.
1.4. Основними завданнями ОСН є:
- створення умов для участі жителів Сумської МТГ у вирішенні питань місцевого значення в межах Конституції і законів України;
- задоволення соціальних, культурних, побутових та інших потреб жителів Сумської МТГ шляхом сприяння у наданні їм відповідних послуг;
- участь у реалізації соціально-економічного, культурного розвитку відповідної території, інших місцевих програм.
1.5. На території Сумської МТГ за територіальною ознакою можуть створюватися такі ОСН:
а) будинковий комітет – в межах багатоквартирного будинку (кількох багатоквартирних будинків);
б) вуличний, квартальний комітет – в межах території кварталу, кількох, однієї або частини вулиці з прилеглими провулками в місцях індивідуальної забудови;
г) комітет мікрорайону – в межах території окремого мікрорайону;
ґ) сільський комітет – в межах території села (сіл);
д) комітет старостинського округу – в межах населених пунктів старостинського округу Сумської МТГ.
1.6. Організація та діяльність ОСН ґрунтуються на принципах:
1) законності;
2) гласності;
3) добровільності щодо взяття окремих повноважень Сумської міської ради;
4) територіальності;
5) виборності;
6) підзвітності, підконтрольності та відповідальності перед Сумською міською радою;
7) підзвітності, підконтрольності та відповідальності перед жителями, які обрали орган самоорганізації населення;
8) фінансової та організаційної самостійності.
1.7. Департамент інфраструктури міста забезпечує взаємодію з громадянами, ініціативними групами громадян, із ОСН, надає методичну допомогу ОСН з питань створення, діяльності, а також в частині реалізації наданих їм повноважень.
Департамент фінансів, економіки та інвестицій Сумської міської ради надає методичну допомогу в частині фінансування діяльності ОСН, оплати праці голови та секретаря ОСН.
Правове управління Сумської міської ради забезпечує методичну підтримку та юридичний супровід ОСН.
Розділ 2. Порядок ініціювання створення органу самоорганізації населення
2.1. З ініціативою про створення ОСН до Сумської міської ради мають право звертатися:
- збори жителів за місцем проживання (далі – збори жителів) за умови, якщо в них брало участь не менше половини жителів відповідної території, які мають право голосу;
- конференція представників жителів за місцем проживання (далі – конференція) за умови, якщо у ній брали участь представники не менше половини жителів відповідної території, які мають право голосу.
2.2. У роботі зборів жителів (конференції) мають право брати участь жителі, які постійно проживають на відповідній території та досягли вісімнадцятирічного віку.
2.3. Інформація про скликання зборів жителів (конференції), на яких заплановано розгляд питання про обрання складу ОСН, доводиться до відома жителів, які проживають на відповідній території, не пізніше ніж за 7 днів до проведення із зазначенням часу скликання, місця проведення, переліку питань для обговорення. Одночасно така інформація доводиться до відома Сумської міської ради. Інформація про проведення зборів жителів (конференції) має бути розміщена в загальнодоступних місцях на відповідній території.
2.4. Визначення представника на конференцію ОСН здійснюється зборами жителів за місцем проживання по висуванню представника, що оформлюється відповідним протоколом (додаток 1 до цього Положення) або безпосередньо жителями за місцем проживання, що оформлюється представницьким листом (додаток 2 до цього Положення).
Кожен житель має право бути представленим на конференції лише одним представником незалежно від способу обрання представника - зборами жителів за місцем проживання або за представницьким листом.
Особа не може бути представником більш ніж від одних зборів жителів за місцем проживання або не більше визначеної кількості жителів за представницьким листом.
Кожний представник бере участь у голосуванні на конференції своїм голосом та кількістю голосів жителів, яких він представляє, неподільно.
2.4.1. До початку проведення зборів жителів за місцем проживання для обрання представника на конференцію обов’язково проводиться письмова реєстрація учасників за умови пред’явлення паспорта.
Визначення представника на конференцію здійснюється зборами жителів за місцем проживання, про що складається відповідний протокол (додаток 1 до Положення), обов’язковим додатком до якого є список учасників зборів. Представник вважається обраним, якщо у зборах взяли участь не менше половини від загальної кількості жителів відповідної території та кандидатуру якого підтримала більшість учасників таких зборів.
Представник на конференцію, обраний зборами жителів за місцем проживання є представником усіх жителів, які прийняли участь у цих зборах, у тому числі тих, які утримались від голосування або голосували проти цього представника. Усі жителі, які прийняли участь у таких зборах, не мають права бути представлені в іншій спосіб.
2.4.2. Повноваження представника для участі у конференції можуть також оформлюватися представницьким листом (додаток 2 до Положення), в якому зазначається інформація щодо представника (прізвище, ім’я та по батькові, зареєстроване місце проживання), дата проведення конференції, список жителів відповідної території, яких представляє представник, із зазначенням прізвища, ім’я та по батькові, року народження, паспортних даних, місця проживання, засобів зв’язку та особистого підпису жителя. Інформація про жителя у представницькому листі, який надає право представнику представляти його інтереси, заповнюється ним власноручно, а у разі неможливості, за його вказівкою – повнолітнім членом сім’ї. За відсутності паспорта чи іншого документа, що посвідчує особу, житель не може уповноважувати представника діяти від свого імені.
У випадку складання представницького листа на двох та більше аркушах, інформація зазначена в абзаці першому цього пункту, повинна міститись на кожному аркуші представницького листа.
Представницький лист складається від імені жителів, які мешкають в одному багатоквартирному будинку, або від імені жителів, які мешкають в садибних житлових будинках в межах однієї вулиці, провулку, тощо.
Представником може бути фізична особа, що на законних підставах проживає на відповідній території діяльності ОСН, має право голосу та зареєстрована в багатоквартирному будинку, жителів якого вона представляє, або зареєстрована в садибному житловому будинку, розташованого на вулиці, в провулку, тощо, де мешкають жителі, яких вона представляє.
На конференції будинкового комітету, вуличного комітету, квартального комітету особа може бути представником за представницьким листом не більше 20 жителів, а комітету мікрорайону, сільського комітету, комітету старостинського округу – не більше 100 жителів.
З метою перевірки достовірності даних, зазначених у представницькому листі, головою конференції, суб’єктами скликання конференції та уповноваженими посадовими особами місцевого самоврядування може бути здійснена вибіркова перевірка представницьких листів, за результатами якої може бути встановлено відсутність правовідносин представництва за представницьким листом частково або в цілому.
2.5. Загальний склад ОСН визначається зборами жителів (конференцією). Рішення зборів жителів (конференції) приймається більшістю голосів учасників.
2.6. На зборах жителів (конференції) обирається ініціативна група, члени якої будуть представляти інтереси жителів – учасників зборів (конференції) у Сумській міській раді.
2.7. На зборах жителів (конференції) приймаються рішення про:
а) ініціювання створення ОСН;
б) назву ОСН;
в) основні напрями діяльності ОСН;
г) територію, у межах якої має діяти ОСН, та кількість населення;
ґ) обрання ініціативної групи, члени якої будуть представляти інтереси жителів у Сумській міській раді;
д) доручення ініціативній групі щодо подання до Сумської міської ради заяви про ініціювання створення ОСН.
2.8. На виконання рішення зборів жителів (конференції) ініціативна група подає до Сумської міської ради:
а) заяву про створення ОСН (додаток 4 до цього Положення);
б) протокол № 1 зборів жителів (конференції) про ініціювання створення ОСН (додаток 3 до цього Положення);
в) список учасників зборів жителів (конференції) про ініціювання створення ОСН (додаток 5 до цього Положення).
Розділ 3. Порядок надання дозволу на створення органу самоорганізації населення
3.1. Надання дозволу на створення ОСН здійснюється Сумською міською радою на необмежений строк, крім випадків, коли ОСН створюється на визначений строк за рішенням зборів (конференції) жителів, які ініціювали його створення.
3.2. Документи для створення ОСН реєструються у Департаменті інфраструктури міста Сумської міської ради згідно зі встановленим порядком і направляються на розгляд постійної комісії з питань законності, взаємодії з правоохоронними органами, запобігання та протидії корупції, місцевого самоврядування, регламенту, депутатської діяльності та етики, з питань майна комунальної власності та приватизації Сумської міської ради (далі – постійна комісія з питань законності), яка ініціює розгляд цього питання на пленарному засіданні Сумської міської ради згідно з Регламентом роботи Сумської міської ради. Проєкт рішення про надання дозволу на створення ОСН за дорученням постійної комісії з питань законності готує Департамент інфраструктури міста Сумської міської ради.
3.3. Питання про створення ОСН, внесене на розгляд Сумської міської ради, розглядається на найближчому її пленарному засіданні за участю членів ініціативної групи зборів жителів (конференції).
У рішенні Сумської міської ради про надання дозволу на створення ОСН обов’язково зазначаються:
а) назва ОСН;
б) основні напрями діяльності ОСН;
в) повноваження ОСН та умови їх здійснення;
г) територія, у межах якої має діяти ОСН.
3.4. Сумська міська рада може відмовити у наданні дозволу на створення ОСН, якщо ініціювання створення ОСН було здійснено з порушенням вимог, установлених Законом України «Про органи самоорганізації населення» та цим Положенням.
Рішення Сумської міської ради про відмову у наданні дозволу на створення ОСН може бути оскаржено в суді в установленому законом порядку.
3.5. Усі створені ОСН на території Сумської МТГ вносяться до єдиного реєстру ОСН, який ведеться Департаментом інфраструктури міста Сумської міської ради.
3.6. Рішення Сумської міської ради доводяться до відома ініціативної групи та органів самоорганізації населення у встановленому порядку.
Ініціативній групі та органам самоорганізації населення видаються копії рішень Сумської міської ради.
Розділ 4. Порядок обрання органу самоорганізації населення
4.1. Після прийняття Сумською міською радою рішення про надання дозволу на створення ОСН, проводяться збори (конференція) жителів за місцем проживання, на яких обирається персональний склад ОСН та затверджується положення про ОСН.
4.2. ОСН, обирається зборами жителів (конференцією) за місцем проживання на основі загального, рівного і прямого виборчого права шляхом таємного голосування. Право обирати та бути обраним на виборах ОСН мають жителі, які на законних підставах проживають на території ОСН і досягли на день їх проведення 18 років. Не мають права голосу жителі, яких визнано судом недієздатними.
4.3. Загальний склад ОСН визначається зборами жителів (конференцією). Обрання ОСН відображається у протоколі № 2 (додаток 6 до Положення).
4.4. ОСН обирається у складі голови, заступника (заступників) голови, секретаря, інших членів.
Обраними до складу ОСН вважаються особи, які одержали більше половини голосів учасників зборів жителів (конференції).
4.5. За рішенням зборів жителів (конференції) голова і секретар ОСН можуть працювати в ньому на постійній основі з оплатою праці за рахунок коштів, переданих ОСН.
4.6. Голова, заступник (заступники) голови, секретар, члени ОСН, можуть бути достроково відкликані за рішенням зборів жителів(конференції), що утворили даний орган.
4.7. Переобрання ОСН, відкликання, обрання окремих його членів замість вибулих чи зміна кількісного складу ОСН здійснюється зборами жителів (конференцією) у порядку, встановленому Законом України «Про органи самоорганізації населення» та цим Положенням.
4.8. Персональний склад ОСН обирається на строк п’ять років і діє до моменту набрання повноважень новим складом ОСН.
4.9. Збори жителів (конференція) для обрання персонального складу ОСН скликаються ініціативною групою, обраною на зборах жителів (конференції). Про скликання зборів жителів (конференції) ініціативна група, обрана на зборах жителів (конференції), сповіщає Департамент інфраструктури міста Сумської міської ради.
4.10. Представники жителів для участі в конференції з проведення виборів ОСН (далі – представники) обираються жителями на зборах жителів за місцем проживання відповідно до Розділу 2. цього Положення.
4.11. Ініціювати проведення зборів жителів (конференції) з проведення виборів (переобрання) ОСН, голови, окремих його членів або переобрання (відкликання) перелічених осіб можуть Виконавчий комітет Сумської міської ради, ініціативна група жителів за місцем проживання та ОСН.
Організацію та проведення зборів жителів (конференції) з проведення виборів (переобрання, відкликання) здійснює ініціативна група жителів за місцем проживання та/або ОСН.
Сумська міська рада та її Виконавчий комітет, Департамент інфраструктури міста Сумської міської ради надають необхідну допомогу у підготовці та проведенні зборів жителів (конференції), надають для їх проведення приміщення, необхідну оргтехніку та інше.
4.12. Рішення про скликання зборів жителів (конференції) з проведення виборів доводиться до відома жителів суб’єктом організації та проведення виборів не пізніш, як за 7 днів до дати проведення зборів із зазначенням часу скликання та місця проведення.
4.13. Збори жителів (конференцію) з проведення виборів ОСН відкриває представник суб’єкта організації та проведення виборів. Збори жителів (конференція) вважаються правомочними за умови участі в них більше половини жителів (представників), які проживають на території ОСН.
У роботі зборів жителів (конференції) з правом дорадчого голосу можуть брати участь депутати Сумської міської ради, представники органів місцевого самоврядування, державної влади, інші зацікавлені особи, які не є жителями відповідної території.
Для ведення зборів жителів (конференції) обирається голова, лічильна комісія та секретар зборів жителів (конференції).
Склад лічильної комісії обирається на зборах жителів (конференції) шляхом відкритого голосування окремо за голову лічильної комісії, секретаря лічильної комісії та кожного з членів лічильної комісії.
До складу лічильної комісії не можуть входити кандидатури до складу ОСН.
4.14. Кандидатури до складу ОСН висуваються учасниками зборів жителів (конференції). Один учасник зборів жителів (конференції) може висунути не більше одного кандидата до складу ОСН.
Лічильна комісія за списками перевіряє, чи проживають кандидати до складу ОСН на території ОСН.
4.15. Голосування по виборах ОСН проводиться за допомогою виборчих бюлетенів для таємного голосування, виготовлення яких покладається на лічильну комісію.
Окремо виготовляються виборчі бюлетені для виборів голови ОСН, його заступника (заступників) та секретаря і окремо для виборів членів ОСН.
Виборчий бюлетень має містити назву ОСН, до якого відбуваються вибори.
До виборчого бюлетеню включаються в алфавітному порядку всі кандидати, які були висунуті учасниками зборів (конференції) і не заявили про зняття своєї кандидатури, із зазначенням прізвища, імені, по батькові та дати народження. Праворуч проти прізвища кожного кандидата розташовується порожній квадрат. На кожному бюлетені ставляться підписи голови та секретаря лічильної комісії.
Виборчі бюлетені мають друкуватися на однаковому папері і повинні бути однакового розміру, кольору, змісту.
Голосування, по можливості, проводиться у спеціально створених кабінах для таємного голосування.
Вхід до кабін для таємного голосування, вихід з них, а також шлях від них до виборчих скриньок і самі скриньки мають бути в полі зору членів лічильної комісії.
4.16. Результати голосування по виборах ОСН встановлює лічильна комісія у такій послідовності:
1) після закінчення голосування лічильна комісія підраховує невикористані виборчі бюлетені, ставить на кожному такому бюлетені відмітку про його погашення і запаковує їх в окремі пакети. На пакеті зазначається кількість невикористаних бюлетенів. Пакет запечатується і підписується головою та секретарем лічильної комісії;
2) лічильна комісія за списком виборців встановлює загальну кількість учасників зборів жителів (конференції) та кількість учасників зборів жителів (конференції), які одержали виборчі бюлетені;
3) голова лічильної комісії у присутності всіх членів комісії перевіряє цілісність відтиску печатки на виборчих скриньках та розкриває ці скриньки;
4) лічильна комісія підраховує окремо загальну кількість виборчих бюлетенів, що були у скриньках, та кількість бюлетенів, визнаних недійсними.
Недійсними визнаються бюлетені:
- на яких відсутні підписи голови та секретаря лічильної комісії;
- бюлетені, у яких голосуючим не зроблено жодної позначки;
- бюлетені, заповнені олівцем;
- зіпсовані бюлетені (зроблено більше однієї позначки навпроти прізвищ кандидатів (по категоріям: голова, заступники, секретар, члени ОСН); якщо позначка проставлена навпроти декількох кандидатів в одній категорії; закреслений чи іншим чином зіпсований бюлетень);
- бюлетені невстановленого зразка.
5) лічильна комісія підраховує кількість голосів, отриманих кожним кандидатом.
Підрахунок голосів виборців виконується лічильною комісією відкрито і гласно. При підрахунку лічильною комісією голосів виборців можуть бути присутні депутати Сумської міської ради, посадові особи органів державної влади та місцевого самоврядування, представники громадських організацій, жителі (представники), які проживають на території ОСН.
4.17. Обраним головою ОСН, його заступником (заступниками), секретарем ОСН є кандидат, який набрав більше половини голосів жителів, що брали участь у зборах жителів (конференції), які проживають на території ОСН.
У разі, коли жоден з кандидатів по категоріям (голова, заступники, секретар, члени ОСН) не набрав необхідної більшості голосів, проводиться повторне голосування. Повторне голосування проводиться по двох кандидатурах по категоріям (голова, заступники, секретар, члени ОСН), що набрали відносну більшість голосів при голосуванні.
Обраними членами ОСН є кандидати, які набрали більше половини голосів жителів, що брали участь у зборах жителів (конференції), які проживають на території ОСН.
4.18. Лічильна комісія складає протоколи за результатами голосування по виборах голови ОСН, його заступника (заступників), секретаря ОСН та членів ОСН, в яких зазначається кількість отриманих кожним кандидатом голосів жителів, які проживають на території ОСН.
Лічильна комісія запаковує дійсні виборчі бюлетені в пакети. Окремі пакети на підтримку кандидата на посаду голови, заступника голови, секретаря та кожного члена ОСН.
На кожному пакеті голова та члени лічильної комісії ставлять свої підписи.
4.19. Після оприлюднення результатів голосування лічильна комісія одразу передає пакети із бюлетенями для подальшого відповідального зберігання до Департаменту інфраструктури міста Сумської міської ради, на який покладається обов'язок забезпечення їх зберігання на термін повноважень відповідного органу самоорганізації населення.
4.20. Повноваження лічильної комісії вважаються закінченими після передачі виборчих бюлетенів на зберігання до Департаменту інфраструктури міста Сумської міської ради за умов, що ОСН сформований у повному складі, визначеному зборами жителів (конференцією).
4.21. Виконавчі органи Сумської міської ради сприяють організації проведення зборів жителів (конференції). Зокрема, надають приміщення, скриньки для голосування, забезпечують виготовлення бланків бюлетенів тощо, а також забезпечують проведення заходів щодо недопущення порушень громадського порядку під час проведення зборів (конференції).
Розділ 5. Легалізація органу самоорганізації населення
5.1. Легалізація ОСН є обов’язковою і здійснюється шляхом реєстрації або повідомлення про заснування. У разі реєстрації ОСН набуває статусу юридичної особи.
5.2. Реєстрація ОСН або реєстрація змін до Положення про ОCН здійснюється Виконавчим комітетом Сумської міської ради (далі – реєструючий орган).
Для реєстрації ОСН уповноважені зборами жителів (конференцією) представники подають до реєструючого органу заяву (додаток 7 до Положення), до якої додаються:
- копія рішення Сумської міської ради про надання дозволу на створення ОСН;
- протокол № 2 зборів жителів (конференції) з рішеннями про обрання членів ОСН та його персонального складу, про затвердження Положення, про обрання уповноважених представників для здійснення легалізації ОСН (додаток 6 до цього Положення);
- Положення про ОСН (додаток 2 до рішення Сумської міської ради), затверджене зборами жителів (конференцією), у двох примірниках;
- персональний склад членів ОСН із зазначенням прізвища, імені та по батькові, року народження, зареєстрованого місця проживання кожного.
5.3. У разі внесення змін до Положення про ОСН до реєструючого органу подаються:
- заява, підписана головою ОСН;
- протокол зборів жителів (конференції) про затвердження змін до Положення та текст змін;
- рішення Сумської міської ради (у разі прийняття) про наділення органів самоорганізації населення повноваженнями органів місцевого самоврядування.
5.4. Заява про реєстрацію ОСН або реєстрація змін до Положення розглядається реєструючим органом у місячний строк з дня подання необхідних документів.
Департамент інфраструктури міста Сумської міської ради проводить перевірку відомостей, що містяться в поданих на реєстрацію документах, за результатами якої реєструючому органу надається звіт.
5.5. За результатами розгляду заяви реєструючим органом приймається рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації. Підставою для відмови у реєстрації є обрання ОСН з порушенням вимог чинного законодавства України.
Про результати розгляду заяви реєструючий орган у десятиденний строк з дня прийняття рішення про реєстрацію ОСН або про відмову в реєстрації повідомляє уповноважених зборами жителів (конференцією) представників.
Рішення про відмову у реєстрації ОСН може бути оскаржено до суду.
5.6. Легалізація ОСН шляхом реєстрації з набуттям статусу юридичної особи є обов’язковою у випадках, коли Сумська міська рада передає ОСН відповідні фінансові, матеріально-технічні та інші ресурси, необхідні для реалізації власних повноважень ОСН або окремих власних повноважень органів місцевого самоврядування.
У такому випадку до реєструючого органу додатково надається рішення Сумської міської ради про наділення ОСН відповідними повноваженнями.
5.7. ОСН можуть легалізувати своє заснування шляхом направлення реєструючому органу письмового повідомлення (додаток 8 до цього Положення).
5.8. Легалізовані ОСН вносяться до Реєстру ОСН, створених на території Сумської МТГ. Відомості про ОСН оприлюднюються на офіційному сайті Сумської міської ради.
Зареєстрованому ОСН присвоюється відповідний номер в зазначеному Реєстрі, ведення в електронному вигляді якого забезпечує Департамент інфраструктури міста Сумської міської ради.
5.9. У Реєстрі вказується:
1) реєстраційний номер;
2) дата прийняття рішення Сумської міської ради про надання дозволу на створення ОСН;
3) назва ОСН;
4) місцезнаходження ОСН;
5) дата затвердження Положення про ОСН (зміни до Положення);
6) дата реєстрації (легалізації);
7) завдання ОСН;
8) власні повноваження ОСН;
9) власні повноваження органів місцевого самоврядування;
10) власні повноваження органів місцевого самоврядування, яких ОСН достроково позбавлено;
11) територія діяльності відповідного органу;
12) відомості про керівництво ОСН (про зміни в керівництві ОСН);
13) дані про припинення діяльності ОСН.
5.10. Органу самоорганізації населення в місячний строк з дати подання заяви направляється повідомлення про внесення відомостей до Реєстру ОСН, створених на території Сумської МТГ.
Розділ 6. Повноваження органу самоорганізації населення
6.1. Під час утворення ОСН або у процесі діяльності Сумська міської рада може наділяти ОСН власними повноваженнями органу самоорганізації населення, власними повноваженнями органів місцевого самоврядування.
6.2. До власних повноважень ОСН відносяться такі повноваження:
1) представляти разом з депутатами інтереси жителів багатоквартирного будинку, вулиці, мікрорайону, села, селища, старостинського округу в Сумській міській раді та її виконавчих органах, місцевих органах виконавчої влади;
2) сприяти додержанню Конституції та законів України, реалізації актів Президента України та органів виконавчої влади, рішень Сумської міської ради та її виконавчих органів, розпоряджень Сумського міського голови, рішень, прийнятих місцевими референдумами;
3) вносити у встановленому порядку пропозиції до проєктів місцевих програм соціально-економічного і культурного розвитку та проєктів бюджету Сумської МТГ;
4) організовувати на добровільних засадах участь населення у здійсненні заходів щодо охорони навколишнього природного середовища, проведення робіт з благоустрою, озеленення та утримання в належному стані садиб, дворів, вулиць, площ, парків, кладовищ, братських могил, обладнанні дитячих і спортивних майданчиків, кімнат дитячої творчості, клубів за інтересами тощо; з цією метою можуть створюватися тимчасові або постійні бригади, використовуватися інші форми залучення населення;
5) організовувати на добровільних засадах участь населення у здійсненні заходів щодо охорони пам’яток історії та культури, ліквідації наслідків стихійного лиха, будівництві і ремонті шляхів, тротуарів, комунальних мереж, об’єктів загального користування із дотриманням встановленого законодавством порядку проведення таких робіт;
6) здійснювати контроль за якістю наданих громадянам, які проживають у жилих (багатоквартирних) будинках на території діяльності ОСН, житлово-комунальних послуг та за якістю проведених у зазначених жилих (багатоквартирних) будинках ремонтних робіт;
7) надавати допомогу закладам освіти та культури, фізичної культури і спорту в проведенні культурно-освітньої, спортивно-оздоровчої та виховної роботи серед населення, розвитку художньої творчості, фізичної культури і спорту; сприяти збереженню культурної спадщини, традицій народної культури, охороні пам’яток історії та культури, впровадженню в побут нових обрядів;
8) організовувати допомогу громадянам похилого віку, особам з інвалідністю, сім’ям загиблих воїнів, партизанів та військовослужбовців, малозабезпеченим та багатодітним сім’ям, а також самотнім громадянам, дітям-сиротам та дітям, позбавленим батьківського піклування, іншим вразливим групам населення, вносити пропозиції з цих питань до органів місцевого самоврядування Сумської міської територіальної громади;
9) надавати необхідну допомогу органам пожежного нагляду в здійсненні протипожежних заходів, організовувати вивчення населенням правил пожежної безпеки, брати участь у здійсненні громадського контролю за додержанням вимог пожежної безпеки;
10) сприяти відповідно до законодавства правоохоронним органам у забезпеченні ними охорони громадського порядку;
11) розглядати звернення громадян, вести прийом громадян;
12) вести облік громадян за віком, місцем роботи чи навчання, які мешкають у межах території діяльності органу самоорганізації населення;
13) сприяти депутатам Сумської міської ради в організації зустрічей з виборцями, прийому громадян і проведенні іншої роботи у виборчих округах;
14) інформувати громадян про діяльність органу самоорганізації населення, організовувати обговорення проєктів його рішень з найважливіших питань.
6.3. Сумська міська рада, за пропозицією суб’єктів, визначених у пункті 6.5. розділу 6 цього Положення, може прийняти рішення про наділення ОСН, який є юридичною особою, окремими власними повноваженнями органів місцевого самоврядування з одночасною передачею ОСН додаткових коштів, матеріально-технічних та інших ресурсів, необхідних для здійснення цих повноважень.
Рішення про наділення ОСН окремими власними повноваженнями органів місцевого самоврядування приймається Сумською міською радою на засадах доцільності, ефективності, фінансової та майнової забезпеченості повноважень ОСН. У рішенні Сумської міської ради про наділення ОСН окремими власними повноваженнями органів місцевого самоврядування визначаються порядок використання переданих з бюджету Сумської МТГ коштів, матеріально-технічних та інших ресурсів, умови здійснення повноважень та контроль за їх виконанням.
Розпорядником бюджетних коштів, матеріально-технічних та інших ресурсів щодо здійснення повноважень органів самоорганізації населення та власних повноважень органів місцевого самоврядування є голова ОСН.
6.4. Сумська міська рада може наділити ОСН окремими власними повноваженнями органів місцевого самоврядування:
1) забезпечення виконання місцевих програм та здійснення заходів з благоустрою на території діяльності ОСН;
2) організація забезпечення на території діяльності ОСН чистоти і порядку, дотримання тиші в громадських місцях;
3) організація місць відпочинку для населення на території діяльності ОСН;
4) створення умов для занять фізичною культурою і спортом за місцем проживання населення та в місцях масового відпочинку;
5) здійснення самоврядного контролю за станом благоустрою та утриманням території діяльності ОСН, озеленення, охорона зелених насаджень, водних об’єктів тощо;
6) залучення на договірних засадах коштів і матеріально-технічних ресурсів юридичних та фізичних осіб для здійснення заходів з благоустрою території діяльності ОСН;
7) інформування населення про здійснення заходів з благоустрою території діяльності ОСН;
8) управління майном комунальної власності, вирішення питань щодо ефективного використання нежилих приміщень, будинків і споруд комунальної власності, яке/які розташовані на території діяльності ОСН;
9) утримання будинків, гуртожитків, об'єктів громадської та соціальної інфраструктури;
10) управління об'єктами житлово-комунального господарства комунальної власності, забезпечення належного утримання та ефективної експлуатації, необхідного рівня та якості послуг населенню;
11) участь в організації та фінансуванні капітальних ремонтів об’єктів житлового фонду;
12) сприяння розширенню житлового будівництва, подання громадянам, які мають потребу в житлі, допомоги в будівництві житла, в отриманні кредитів, у тому числі пільгових, та субсидій для будівництва чи придбання житла; подання допомоги власникам квартир (будинків) в їх обслуговуванні та ремонті; сприяння створенню об'єднань співвласників багатоквартирних будинків;
13) ведення обліку жителів, які проживають у будинках садибної забудови, видачу довідок, перелік яких визначається Сумською міською радою, а також засвідчення документів в порядку, встановленому законодавством України, в межах території діяльності ОСН;
14) надання допомоги особам похилого віку, особам з інвалідністю, сім'ям загиблих воїнів та військовослужбовців, малозабезпеченим, безробітним та багатодітним сім'ям, а також самотнім особам, дітям-сиротам та дітям, позбавленим батьківського піклування за місцем їх проживання;
15) організація культурно-просвітницьких, спортивних та інших масових заходів для населення;
16) організація попереднього розгляду планів використання природних ресурсів місцевого значення, які знаходяться на території діяльності ОСН та надання пропозицій щодо їх ефективного використання;
17) залучення на договірних засадах підприємств, установ та організацій незалежно від форм власності до участі в комплексному соціально-економічному розвитку території ОСН, координація цієї роботи;
18) забезпечення соціально-культурних закладів комунальної власності, а також населення паливом, електроенергією, газом та іншими енергоносіями; вирішення питань водопостачання, відведення та очищення стічних вод; здійснення контролю за якістю питної води;
19) вирішення питань збирання, транспортування, утилізації та знешкодження побутових відходів, знешкодження та захоронення трупів тварин;
20) впровадження систем роздільного збирання побутових відходів;
21) забезпечення охорони та утримання в належному стані кладовищ, інших місць поховання;
22) вирішення питань про надання за рахунок виділених бюджетних коштів ритуальних послуг у зв'язку з похованням самотніх громадян, ветеранів війни та праці, а також інших категорій малозабезпечених громадян; подання допомоги на поховання громадян в інших випадках, передбачених законодавством;
23) залучення на договірних засадах суб’єктів господарювання до участі в обслуговуванні населення засобами транспорту і зв'язку;
24) проведення громадського обговорення містобудівної документації;
25) створення умов для розвитку культури, сприяння відродженню осередків традиційної народної творчості, національно-культурних традицій населення, художніх промислів і ремесел;
26) сприяння роботі творчих спілок, національно-культурних товариств, асоціацій, інших громадських та неприбуткових організацій, які діють у сфері охорони здоров'я, культури, фізкультури і спорту, роботи з молоддю;
27) підготовка і внесення на розгляд Сумської міської ради пропозицій щодо встановлення ставки земельного податку, розмірів плати за користування природними ресурсами, вилучення (викупу), а також надання під забудову та для інших потреб земель, що перебувають у комунальній власності;
28) підготовка і внесення на розгляд Сумської міської ради пропозицій щодо прийняття рішень про організацію територій і об'єктів природно-заповідного фонду місцевого значення та інших територій, що підлягають особливій охороні; внесення пропозицій до відповідних державних органів про оголошення природних та інших об'єктів, що мають екологічну, історичну, культурну або наукову цінність, пам'ятками природи, історії або культури, які охороняються законом, підготовка і внесення на розгляд ради пропозицій щодо прийняття рішень про оголошення в місцях масового розмноження та вирощування потомства дикими тваринами "сезону тиші" з обмеженням господарської діяльності та добуванням об’єктів тваринного світу;
29) організація для малозабезпечених громадян похилого віку, осіб з інвалідністю побутового обслуговування, продажу товарів у спеціальних магазинах і відділах за соціально доступними цінами, а також безоплатного харчування;
30) підготовка і внесення на розгляд Сумської міської ради питань щодо найменування (перейменування) вулиць, провулків, проспектів, площ, парків, скверів, мостів та інших споруд, розташованих на території діяльності ОСН, повідомлення про прийняті рішення з таких питань адміністратора інформаційної системи Міністерства юстиції України, з питань найменування (перейменування) вулиць, провулків, проспектів, площ тощо - національного оператора поштового зв’язку, органу ведення Державного реєстру виборців;
31) інші власні повноваження органів місцевого самоврядування згідно рішення Сумської міської ради.
6.5. З ініціативою щодо наділення ОСН власними повноваженнями органів місцевого самоврядування можуть виступити:
- ОСН;
- Сумський міський голова, депутати, постійні комісії, виконавчі органи Сумської міської ради.
6.6. ОСН на своєму засіданні вирішує питання щодо звернення до Сумської міської ради з пропозицією про наділення ОСН власними повноваженнями органів місцевого самоврядування. Звернення спрямовується до постійної комісії з питань законності.
6.7. Суб’єкти, зазначені в абзаці третьому пункту 6.5. розділу 6 цього Положення, направляють до ОСН письмову пропозицію про ініціювання питання про наділення ОСН власними повноваженнями органів місцевого самоврядування.
ОСН має розглянути таку пропозицію у десятиденний строк та надати згоду чи мотивовану відмову.
При отриманні згоди суб’єкти, зазначені в абзаці третьому пункту 6.5. розділу 6 цього Положення, звертаються до постійної комісії з питань законності.
6.8. Постійна комісія з питань законності, після вивчення звернення, у випадку позитивного рішення, надає доручення відповідним профільним виконавчим органам Сумської міської ради про підготовку проєкту рішення. Підготовка та подальше проходження проєкту рішення відбувається у порядку, визначеному Регламентом роботи Сумської міської ради.
6.9. Набуття ОСН власних повноважень органів місцевого самоврядування на підставі відповідного рішення Сумської міської ради відбувається з дня його легалізації шляхом реєстрації або реєстрації змін до Положення про ОСН.
6.10. Сумська міська рада може своїм рішенням наділяти ОСН іншими, ніж зазначені у цьому Положенні, окремими власними повноваженнями органів місцевого самоврядування відповідно до діючого законодавства.
6.11. За рішенням Сумської міської ради ОСН може бути позбавлений власних повноважень органів місцевого самоврядування.
Розділ 7. Строк повноважень органів самоорганізації населення та його персонального складу
7.1. ОСН створюється на необмежений строк. Закінчення повноважень Сумської міської ради, яка надала дозвіл на створення ОСН, не є підставою для припинення його діяльності, крім випадків передбачених цим Положенням та чинним законодавством України.
Персональний склад комітету обирається на строк п’ять років з моменту обрання і діє до моменту набрання повноважень новим складом комітету.
7.2. Повноваження ОСН можуть бути достроково припинені у разі:
- невиконання рішень Сумської міської ради, її виконавчого комітету – за рішенням Сумської міської ради;
- невиконання рішень зборів жителів (конференції) або невиконання своїх повноважень, а також саморозпуску – за рішенням зборів жителів (конференції);
- порушення Конституції і законів України, інших актів законодавства – за рішенням суду.
7.3. ОСН припиняє свої повноваження також у разі перебудови або реконструкції багатоквартирних будинків, вулиць, кварталів, мікрорайонів, або зміни (реформування) старостинських округів, у межах яких вони діють, якщо така перебудова, реорганізація пов’язана з відселенням (переселенням) більше 50% жителів, які брали участь у зборах жителів (конференції), що заснували цей орган або зміни частини території Сумської МТГ, на якій розташовані один або декілька населених пунктів (сіл, селищ) (адміністративна реформа).
Дострокове припинення повноважень ОСН призводить до припинення діяльності цього органу.
7.4. У разі припинення повноважень ОСН фінансові ресурси та майно, надані йому Сумською міською радою для здійснення своїх повноважень, повертаються Сумській міській раді.
Секретар Сумської міської ради Артем КОБЗАР
Поділитись
Дізнайтеся також
31/07/2025
Громаді про важливе: 31 липня
30/07/2025
Сумська громада продовжує навчання з впровадження штучного інтелекту у громадські сервіси
30/07/2025
Громаді про важливе: 30 липня
Усі новини