08.08.2025 11:56
Суми і в умовах війни розбудовують систему навчання впродовж життя

У Сумах створення мережі хабів для навчання, відновлення та згуртованості стало ключовим завданням Стратегії навчання впродовж життя, розробленої за підтримки ЮНЕСКО та в межах Глобальної мережі — «Міста, що навчаються» (Learning Cities).
Стратегія передбачає створення доступних освітніх просторів, розвиток навичок, інклюзивність, підтримку професійної освіти та стимулювання місцевого підприємництва.
Концепція lifelong learning (навчання впродовж життя) ґрунтується на принципі, що кожна людина має мати доступ до знань і навичок у будь-який час життя — відповідно до власних потреб та викликів сучасного світу.
У відповідь на глибокі трансформації, спричинені війною, Суми запланували створення безпечної, інклюзивної та багатофункціональної мережі освітніх хабів — як фізичних, так і цифрових. Вони стануть осередками освіти, психосоціальної підтримки, громадської активності та розвитку спільнот. Особливу увагу буде приділено ветеранам, внутрішньо переміщеним особам, людям з інвалідністю та іншим вразливим групам. Хаби відповідатимуть стандартам безпеки, будуть універсально доступними та адаптованими до локальних потреб.
Стратегія також передбачає посилення кадрового та інституційного потенціалу для надання гнучких, актуальних і орієнтованих на громаду освітніх послуг. Освіта у Сумах інтегрує теми психічного здоров’я, адаптивного спорту та громадянської освіти, а також підтримує креативну економіку й малі ремісничі бізнеси через партнерства з підприємцями.
Документ отримав схвальні відгуки під час презентації, організованої Представництвом ЮНЕСКО в Україні спільно з Міністерством освіти і науки України, DVV International та Інститутом ЮНЕСКО з навчання впродовж життя. Захід зібрав понад 150 учасників з усієї країни — представників урядових структур, міжнародних організацій, освітніх закладів, органів місцевого самоврядування та громадських організацій.
Разом із нашим містом свої стратегічні напрацювання представили Полтава, Львів та Тернопіль — інші українські міста, що входять до мережі «Міста, що навчаються».
Розробці стратегій передували відкриті консультації з жителями, освітянами, молоддю та громадськими організаціями. В Україні навчання впродовж життя розглядається не лише як освітня концепція, а й як інструмент зміцнення стійкості громад. Для цього ЮНЕСКО залучило фахівців з освіти дорослих, які допомогли зробити стратегії інклюзивними, фінансово обґрунтованими та адаптованими до місцевих реалій.
Окремі консультації стосувалися неформальної, професійної та громадянської освіти з акцентом на доступність для вразливих груп і внутрішньо переміщених осіб. Результатом стала підготовка детальних планів дій і фінальних стратегій, які міста зможуть представити місцевим радам та потенційним партнерам.
Нагадаємо, ініціатива «Міста, що навчаються» була започаткована у 2013 році Інститутом ЮНЕСКО з навчання впродовж життя (UIL) для підтримки муніципалітетів у створенні інклюзивного, ефективного та сталого освітнього середовища для всіх мешканців. Вона охоплює всі етапи життя — від дошкільної освіти до навчання у поважному віці — у формальних, неформальних та інформальних форматах. Такі міста є платформами розвитку людського потенціалу, соціальної згуртованості, інновацій та сталого розвитку, об’єднуючи освіту, культуру, охорону здоров’я, бізнес і громадянське суспільство у відкриті та гнучкі освітні екосистеми.
Поділитись
Дізнайтеся також
08/08/2025
Ворог завдав удару БпЛА по Сумах
08/08/2025
Громаді про важливе: 8 серпня
07/08/2025
Громаді про важливе: 7 серпня
Усі новини